Saturday 22 March 2014

pilihan

salam wbt...

genap setahun aku tak sentuh blog nie.. wah wah wah.. nampak betul kemalasan di situ.

btw, aku dah 3rd year skrg !!! lol dah berapa bulan dah 3rd year tapi gaya mcm baru hahaha..

ok 3rd year serius banyak test. serius !!! serius banyak kena study dan makin susah nak paham.. ok tue semua dunia mari kita lupakan sebentar.
aku nak kongsi benda lain

*ehemmmmmm (ambik mode)
dah masuk 3 tahun lebih aku kenal tarbiyah. bermula dari kenalnya sejarah islam, membina 'islam' dalam diri, dan skrg nie level berkorban utk dakwah. ok nie definisi aku sendiri mengikut pemerhatian aku dgn flow2x akak sini nak aim kami.

mudah utk menilai mana nak pilih antara study atau dakwah. of kos lah dakwah itu akhirat kan. but then, bila kau betul2x berada di tempat tue, dalam kesempitan kau memilih, kengkadang akal rasional mengatasi keimanan. byk kali juga aku rasa sakit, sbb tak banyak waktu, banyak test, banyak nak kena study, banyak komitmen lain lagi.

aku banyak kali berfikir.
sampai bila ?? sampai bila nak mcm nie ?
sampai bila nak rasa 'bersalah', rasa 'berat'?
jiwa dan fizikal bagai tak seiring sekarang.

sebenarnya hanya ada 2 pilihan.
a) jangan terlibat dalam dakwah. boleh sekali sekala tue pun bila rasa nak.
b) berazam utk terlibat secara aktif. i mean sungguh-sungguh.

tau tak aku level mana ?? tengah-tengah.
tak tau lah, kadang aku rasa bersungguh betul nak tolong, kadang aku rasa nak burst sbb rasa penat dan berat sgt. dan aku rasa ini adlh level plg susah sekali. ko nak, tapi tak pasti. ko tak nak, tapi kadang2x tue ko nak.

rasanya aku kena buat pilihan. kalau tak, selamanya rasa sesak.

No comments:

Post a Comment